Top trendy 2018 w marketingu

0
37

Najlepsi marketerzy maj膮 jedn膮 cech臋 wsp贸ln膮: potrafi膮 znale藕膰 i wykorzysta膰 przewag臋 nad konkurentami. Ci, kt贸rzy s膮 w stanie trafnie wskaza膰 nadchodz膮ce trendy i dobrze si臋 na nie przygotowa膰 ,maj膮 najwi臋ksz膮 szans臋 skutecznie pom贸c swojej firmie odnie艣膰 sukces. Na pocz膮tku 2018 roku zdefiniowali艣my najpopularniejsze trendy marketingowe na najbli偶sze 12 miesi臋cy. Chcemy podzieli膰 si臋 z Wami naszymi ustaleniami, kt贸rych w艂a艣ciwe zastosowanie pomo偶e Wam zdoby膰 nowych klient贸w i sprowokowa膰 ich do zwi臋kszonej aktywno艣ci, a tym samym twojej sprzeda偶y.

1. Live video streaming

Platformy spo艂eczno艣ciowe przetar艂y szlak trendowi live wideo (transmisji na 偶ywo w internecie). Zamiast u偶ywa膰 medi贸w spo艂eczno艣ciowych do udost臋pniania zdj臋膰 i filmik贸w, mo偶esz teraz transmitowa膰 dane wydarzenie na 偶ywo.

Zerknij na poni偶sz膮 grafik臋 ilustruj膮c膮, w jakim stopniu marketerzy przewiduj膮 wzrost znaczenia live video w najbli偶szych dw贸ch latach:

(GRAFIKA)

Je艣li nie mia艂e艣 jeszcze okazji korzysta膰 z tego narz臋dzia komunikacji w kontaktach z klientami, powiniene艣 uczyni膰 z tego sw贸j priorytet. Badania sugeruj膮, 偶e 80% konsument贸w woli obejrze膰 transmisj臋 wideo ni偶 przeczyta膰 wpis na blogu, z kolei 67% konsument贸w pr臋dzej zakupi bilet na wydarzenie, obejrzawszy wcze艣niej transmisje wideo z podobnego eventu.

List臋 najpopularniejszych platform live video tworz膮 m.in.: Facebook live, YouTube live, Instagram live, Twitter, Periscope.

Zastosowanie transmisji wideo pozwala firmom kierowa膰 przekaz bezpo艣rednio do swoich odbiorc贸w w czasie rzeczywistym. Mo偶esz dzi臋ki temu wysy艂a膰 komunikaty i natychmiastowo otrzymywa膰 informacje zwrotne od klient贸w, monitoruj膮c ich reakcj臋. Na dodatek twoje wideo nie jest automatycznie kasowane 鈥 mo偶e zosta膰 zachowane do przysz艂ego u偶ytku.

2. Sztuczna inteligencja

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI, z ang. artificial intelligence) b臋dzie w br. coraz powszechniejsze. Ka偶dy uczestnik dowolnej konferencji marketingowej w zesz艂ym roku by艂 zapewne 艣wiadkiem co najmniej jednej demonstracji jej mo偶liwo艣ci. Narz臋dzia j膮 wykorzystuj膮ce s膮 stosowane przede wszystkim do analizy zachowa艅 konsument贸w i, na podstawie jej wynik贸w, podejmowania okre艣lonych decyzji.

Roboty pos艂uguj膮ce si臋 sztuczn膮 inteligencj膮 mog膮 powoli przejmowa膰 niekt贸re ma艂o wymagaj膮ce czynno艣ci wykonywane dotychczas przez ludzi, co pozwoli twojemu zespo艂owi skupi膰 si臋 na zadaniach wymagaj膮cych ludzkiej perspektywy. Doskona艂ym przyk艂adem wykorzystania sztucznej inteligencji s膮 chatboty 鈥 programy komputerowe, kt贸re mog膮 samodzielnie prowadzi膰 rozmowy z twoimi klientami.

Sztuczna inteligencja napawa pewnym niepokojem kierownik贸w dzia艂贸w marketingu, cz臋sto kompletnie nieprzygotowanych na ten trend i niewiedz膮cych, co o nim my艣le膰. Jest to zatem odpowiedni moment, by dokszta艂ci膰 si臋 w tym zakresie, rozwa偶y膰 zastosowanie AI w niekt贸rych aspektach twojej dzia艂alno艣ci i zyska膰 dzi臋ki temu znacz膮c膮 przewag臋 nad konkurencj膮.

3. Mikroinfluencerzy

Zapewne obi艂o Ci si臋 o uszy poj臋cie ambasador贸w marki i influencer贸w spo艂eczno艣ciowych. S膮 to ludzie zwi膮zani z dan膮 mark膮, kt贸rym uda艂o si臋 zyska膰 popularno艣膰 w mediach spo艂eczno艣ciowych. S膮 oni przez ni膮 op艂acani, by promowa膰 jej produkty czy us艂ugi z kont prywatnych. Jest to obecnie szeroko stosowana strategia.

Ludzie z liczb膮 艣ledz膮cych wahaj膮c膮 si臋 pomi臋dzy 500 tysi臋cy a milionem oraz pomi臋dzy 100 a 500 tysi膮cami kwalifikuj膮 si臋 automatycznie do kategorii influencer贸w 艣redniej skali. By zyska膰 w ramach tego zjawiska po偶膮dany status celebryty, konieczne jest uzyskanie ponad miliona 艣ledz膮cych.

Z kolei influencerzy, kt贸rym uda艂o si臋 uzyska膰 zaledwie od tysi膮ca do stu tysi臋cy 艣ledz膮cych, nazywani s膮 mikroinfluencerami i to o ich rekomendacje staraj膮 si臋 obecnie marki. Wychodz膮 bowiem z za艂o偶enia, 偶e klientom 艂atwiej si臋 b臋dzie z nimi identyfikowa膰. Maj膮 przy tym du偶o racji, bior膮c pod uwag臋, 偶e przeci臋tnemu cz艂owiekowi trudno uto偶samia膰 si臋 z celebryt膮. Ludzi naprawd臋 s艂awnych uwa偶amy przewa偶nie za oderwanych od rzeczywisto艣ci. Jako konsumenci jeste艣my ju偶 na tyle wyczuleni, 偶e nie dajemy si臋 nabra膰 na spontaniczne polecenie przez gwiazd臋 danego produktu, zdaj膮c sobie doskonale spraw臋 z wielomilionowych kontrakt贸w podpisywanych przez ni膮 z produkuj膮c膮 go firm膮 z tytu艂u udzielenia wizerunku. Prawie nikt nie zak艂ada, 偶e faktycznie ta gwiazda stosuje reklamowany produkt. Dlatego te偶 ten spos贸b promocji jest coraz mniej skuteczny.

Dlaczego wi臋c darzymy zaufaniem influencer贸w, robi膮cych przecie偶 dok艂adnie to samo (za odpowiednio mniejsz膮 stawk臋)? Przede wszystkim zastosowanie ma w tym przypadku zasada 鈥瀖niej znaczy wi臋cej鈥 鈥 posiadana przez nich ilo艣膰 艣ledz膮cych jest perfekcyjnie wywa偶ona: z jednej strony czyni ich autorytetami (sk膮d艣 si臋 przecie偶 wzi臋艂a), z drugiej za艣 nie przek艂ada si臋 na prawdziw膮 s艂aw臋, potencjalnie dystansuj膮c膮 ich od swoich odbiorc贸w. To w wi臋kszo艣ci zwykli ludzie z pasj膮 i pomys艂em, kt贸rym si臋 poszcz臋艣ci艂o. Wszystko to sk艂ada si臋 na otaczaj膮c膮 ich aur臋 autentyczno艣ci.

Ten trend to dobra wiadomo艣膰 dla marketer贸w, o ile bowiem topowa gwiazda mo偶e za偶膮da膰 kwot id膮cych w miliony za promowanie produktu, o tyle mikroinfluencer b臋dzie znacznie ta艅szym rozwi膮zaniem. Jest to jeden z niewielu przypadk贸w, kiedy lepsza skuteczno艣膰 idzie w parze z ni偶sz膮 cen膮. A偶 prosi si臋, by z tego skorzysta膰.

4. Content marketing

Je艣li mo偶esz si臋 pochwali膰 promocyjnym sukcesem na przestrzeni ostatnich kilku lat, na pewno mia艂e艣 ju偶 na jakim艣 etapie do czynienia ze strategi膮 opart膮 na content marketingu. W 2018 roku powiniene艣 zdecydowanie pod膮偶a膰 tym tropem. Content marketing cieszy si臋 stale rosn膮c膮 popularno艣ci膮 鈥 i nie bez powodu! Potrafi by膰 niezwykle skuteczny, buduj膮c wiarygodno艣膰 marki, a przy tym niekosztowny.

Zamiast wi臋c inwestowa膰 w nowe, robi膮ce wra偶enie strategie promocyjne, jak AI, skup swoje wysi艂ki na ulepszeniu i zwi臋kszenie skuteczno艣ci istniej膮cych. Zadbaj, by udost臋pniane przez ciebie tre艣ci by艂y merytoryczne, warto艣ciowe, szczeg贸艂owe i skierowane do wyselekcjonowanej grupy odbiorc贸w. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e dzi臋ki temu znacznie zwi臋kszysz nie tylko wska藕niki sprzeda偶y, ale tak偶e lojalno艣膰 klient贸w.

5. Pokolenie Z

Przez kilka ostatnich lat wi臋kszo艣膰 firm skupia艂o si臋 przede wszystkim na kierowaniu swojego przekazu do pokolenia tzw. millenials贸w (urodzonych mi臋dzy ko艅c贸wk膮 lat 80. XX a pocz膮tkiem XXI w., cho膰 granica jest do艣膰 p艂ynna). Traktowa艂y ich przy tym jako swoisty papierek lakmusowy, pozwalaj膮cy ocenia膰 potencja艂 szybko pojawiaj膮cych si臋 i r贸wnie szybko znikaj膮cych trend贸w.

Tymczasem powoli nale偶a艂oby zda膰 sobie spraw臋, 偶e chocia偶 millenialsi, jako pierwsze pokolenie dorastaj膮ce w erze internetu, byli prowodyrami rewolucji na rynku konsumenckim, wi臋kszo艣膰 z nich to ju偶 doro艣li ludzie. O ile wi臋c nie ma nic z艂ego w odwo艂ywaniu si臋 do nich jako wci膮偶 bogatego 藕r贸d艂a wiedzy o nawykach konsumenckich, o tyle, by pozosta膰 na czasie, nale偶y zwr贸ci膰 si臋 ku potrzebom i zwyczajom kolejnych m艂odych pokole艅. Nadchodzi bowiem pokolenie Z, znane tak偶e jako i-pokolenie czy postmillenialsi.

S膮 to ludzie urodzeni mi臋dzy latami 90. XX a pierwsz膮 dekad膮 XXI w. Co znamienne, nie pami臋taj膮 ju偶 oni 艣wiata bez internetu. Najstarsi przedstawiciele tego pokolenia niedawno sko艅czyli 20 lat i wkr贸tce zadebiutuj膮 na rynku pracowniczym, co oznacza, 偶e zmieni膮 si臋 ich nawyki konsumenckie 鈥 sta艂a praca zapewni im si艂臋 nabywcz膮. Firmy powinny zatem bacznie im si臋 przyjrze膰 i wypracowa膰 gotowy scenariusz dzia艂a艅 marketingowych do nich dopasowanych, by budowa膰 sobie now膮 baz臋 potencjalnych klient贸w.

6. Personalizacja

Zaoferuj swoim klientom spersonalizowane zakupy. Badania wykaza艂y, 偶e jest to jeden z najskuteczniejszych sposob贸w na zwi膮zanie klienta z mark膮 i zwi臋kszenie dzi臋ki temu wska藕nik贸w sprzeda偶y. Dlaczego? Bo a偶 75% konsument贸w zdecydowanie woli handlowc贸w dopasowuj膮cych model sprzeda偶owy do konkretnych os贸b wed艂ug ich swoistych cech i preferencji. Wymaga to oczywi艣cie stworzenia profilu konsumenta i pos艂u偶enia si臋 w tym celu wyrafinowanymi narz臋dziami zbieraj膮cymi dane dotycz膮ce jego nawyk贸w konsumenckich, zachowa艅, historii wyszukiwania, poprzednio dokonywanych zakup贸w. Te dane pozwalaj膮 potem kierowa膰 do niego oferty, zach臋ca膰 zni偶kami, a tak偶e prowadzi膰 sprzeda偶 upsellingow膮 i tzw. cross-sell.

Ponadto mo偶esz wysy艂a膰 do swoich subskrybent贸w spersonalizowane maile. Taki zabieg pozwala zwi臋kszy膰 Twoje wska藕niki konwersji nawet o 10%, poprawiaj膮c przy tym statystyki klikni臋膰 a偶 o 14%. Szansa, 偶e subskrybent, ju偶 zaznajomiony z Twoimi us艂ugami lub produktami i ofert膮, odczyta wiadomo艣膰 skrojon膮 pod jego znane preferencje, jest z kolei a偶 26% wi臋ksza ni偶 kiedy wysy艂asz w eter generyczne wiadomo艣ci. W efekcie, upraszczaj膮c: zarobisz wi臋cej, wydaj膮c mniej. Taniej jest bowiem kierowa膰 przekaz promocyjny do ju偶 pozyskanych klient贸w, motywuj膮c ich do wzmo偶enia aktywno艣ci, ni偶 pozyska膰 nowych, nie maj膮cych uprzednio styczno艣ci z twoj膮 mark膮.

7. Ochrona prywatno艣ci

Ludzie martwi膮 si臋 o swoj膮 prywatno艣膰 bardziej ni偶 kiedykolwiek. Maj膮 poniek膮d ku temu przes艂anki, zwa偶ywszy, 偶e wi臋kszo艣膰 komunikator贸w i serwis贸w spo艂eczno艣ciowych zbiera zamieszczane przez nich dane, u偶ywaj膮c ich nast臋pnie do cel贸w marketingowych. Na czym艣 musz膮 bowiem zarabia膰, zwa偶ywszy, 偶e sama rejestracja jest darmowa. Niemniej budzi to niepok贸j w艣r贸d konsument贸w, zwa偶ywszy na nie do ko艅ca z ich perspektywy jasne zasady zbierania i przechowywania tych danych. Mimo ich obostrzenia wraz ze zbli偶aj膮cych si臋 wej艣ciem w 偶ycie RODO (unijne Rozporz膮dzenie og贸lne o ochronie danych osobowych), warto z w艂asnej inicjatywy zapewni膰 klient贸w o tym, 偶e ich dane s膮 odpowiednio chronione. Zwi臋kszy to ich zaufanie do ciebie i poczucie bezpiecze艅stwa.

W jaki spos贸b mo偶esz to osi膮gn膮膰? Jest na to kilka sposob贸w:

  • wyeksponuj na stronie wszelkie logotypy i znaki potwierdzaj膮ce dba艂o艣膰 o ochron臋 danych osobowych,
  • udost臋pnij swoje dane kontaktowe i dbaj o ich sta艂膮 aktualizacj臋,
  • zamieszczaj recenzje i opinie klient贸w,
  • zadbaj o przejrzysto艣膰 swojej witryny,
  • zadbaj, by strona i zak艂adki szybko si臋 艂adowa艂y,
  • zadbaj o umo偶liwienie wylogowania si臋 z twojej strony.

Te niezbyt skomplikowane zabiegi zwi臋ksz膮 Twoj膮 wiarygodno艣膰.

8. Linkedin niezb臋dny dla firm B2B

Podczas gdy firmy B2C z wi臋kszym powodzeniem pos艂uguj膮 si臋 platformami spo艂eczno艣ciowymi i marketingiem mailowym, marketerzy B2B zmuszeni s膮 ograniczy膰 si臋 do obecno艣ci w serwisie LinkedIn. Jednocze艣nie ponad 90% tych marketer贸w uwa偶a go za najskuteczniejsz膮 platform臋, je艣li chodzi o generowanie lead贸w. Je艣li zatem dzia艂asz w tym obszarze i szukasz nowych klient贸w, skieruj sw贸j wzrok w艂a艣nie na ten serwis. Obecno艣膰 w serwisie LinkedIn zwi臋ksza szans臋 na ich zdobycie a偶 o 50%. Przewidywane jest utrzymanie si臋 tej tendencji w tym 2018.

9. Interaktywno艣膰

W 2018 roku Twoja firma powinna skupi膰 si臋 na interaktywno艣ci, szczeg贸lnie w kontek艣cie marketingu e-mailowego. Wbrew powszechnym twierdzeniom, zapowiedzi zmierzchu tego typu marketingu okaza艂y si臋 przedwczesne, a nawet zosta艂 on uznany za wiod膮cy trend promocyjny 2017 roku.

Nie mo偶esz jednak ogranicza膰 swoich wysi艂k贸w do wysy艂ania w k贸艂ko tej samej wygenerowanej wiadomo艣ci do losowych os贸b i oczekiwa膰 pozytywnych rezultat贸w. Umiej臋tne wykorzystanie e-maili interaktywnych pomo偶e zwi臋kszy膰 aktywno艣膰 Twoich subskrybent贸w. Umiej臋tnie oznacza, 偶e:

  • stosujesz marketing w czasie rzeczywistym,
  • wywo艂ujesz w klientach wra偶enie aktywnego uczestnictwa, proponuj膮c im wype艂nienie ankiety i/lub wystawienie opinii,
  • zamieszczasz materia艂y wideo,
  • dodajesz do swoich stron czytelne i przejrzyste menu,
  • stosujesz zamiast zdj臋膰 gify 鈥 ruchome obrazy bardziej przykuwaj膮 uwag臋 i zapadaj膮 w pami臋膰,
  • rozdajesz karty rabatowe.

Podsumowuj膮c, bycie na czasie z najnowszymi trendami marketingowymi to gwarantowany przepis na sukces. Najlepsi marketerzy bowiem nie ogl膮daj膮 si臋 wstecz, tylko patrz膮 w przysz艂o艣膰, antycypuj膮c zachowania zmiennych i kapry艣nych konsument贸w.

ZOSTAW ODPOWIED殴

Please enter your comment!
Please enter your name here