5 powodów, dla których powinieneś zainstalować certyfikat SSL

0
4

W dzisiejszych czasach, kiedy przepływ danych jest praktycznie nieograniczony, jak nigdy istotne jest ich bezpieczeństwo, w tym również posiadanie certyfikatu SSL na swojej stronie internetowej.

Zdobądź zaufanie klientów

Certyfikat SSL gwarantuje bezpieczny przepływ danych w Internecie. Sam skrót SSL to pierwsze litery słów – Secure Socket Layer. Mechanizm funkcjonuje od 1994 roku, kiedy to wymyśliła go i wdrożyła firma Netscape. Od tego czasu szyfrowanie danych przesyłanych między komputerem użytkownika a serwerem jest coraz częściej wdrażanym rozwiązaniem, można powiedzieć, że to już pewien standard, którego spodziewają się użytkownicy. Jest to też dobre rozwiązanie dla firm, ponieważ działanie i instalacja SSL to nic skomplikowanego. Dlatego też, zapewnienie bezpieczeństwa danych użytkownikom odwiedzającym naszą stronę to coś, czego powinniśmy dopilnować. Klienci będą dzięki temu mieli do nas większe zaufanie, tym bardziej, że niejednokrotnie, na stronie pozostawiają dane, które mają dla nich charakter szczególny – numer karty, numer telefonu, adres e-mail. Zaufanie klientów jest podstawą działania w Internecie. Jeśli użytkownicy nie będą spokojni na przykład płacąc kartą, po prostu zrezygnują z zakupów u nas.

SSL a RODO

RODO to rozporządzenia Rady Europejskiej, które chociaż weszło w życie już jakiś czas temu, w dalszym ciągu przez wiele osób pozostaje niezrozumiałe. Nie wiemy w jakich sytuacjach potrzebujemy zgody na przetwarzanie danych, mylimy wyłączenie obowiązku pozyskania zgody z wyłączeniem obowiązku poinformowania o przetwarzaniu danych. Generalnie, RODO wywołało spore zamieszanie, chociaż, jeśli wczytać się w przepisy, okazuje się, że tak naprawdę rozporządzenie to ujednolica porządek prawny w Unii, a nawet nieco łagodzi postanowienia obowiązujące dotąd w Polsce. Jak w świetle RODO kształtuje się kwestia SSL? Otóż, RODO zobowiązuje osoby dysponujące danymi – administratorów danych, do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych danych. Nie precyzuje sposobów, ale wskazuje, że niedochowanie wymogów może skutkować wysokimi karami. SSL pozwala zabezpieczyć dane przed osobami nieuprawnionymi względem nich. Realizując obowiązek informacyjny wynikający z RODO, możemy poinformować naszych klientów o tym, że dane, które pozostawiają na stronie – na przykład realizując zamówienie, są danymi bezpiecznymi właśnie dzięki SSL.

SSL a SEO

Kolejną kwestią nie do przecenienia w marketingu internetowym jest SEO. Jak się okazuje, posiadanie certyfikatu SSL na SEO wpływa pozytywnie. W jaki sposób? Google traktuje to czy mamy SSL czy nie, jako jeden z czynników rankingujących. Nie warto się z tym spierać, zastanawiać nad tym – dlaczego? Tak po prostu jest. Przyczyny takie działania Google tkwią w aferze Snowdena, kiedy to pierwszy raz na tak wielką skalę okazało się, jak dużym zagrożeniem jest wyciek danych. Warto jednak zauważyć dwie kwestie – po pierwsze, SSL nie jest czynnikiem kluczowym dla SEO, choć w sytuacjach, gdy inne parametry są bardzo podobne, może być czynnikiem przeważającym. Po drugie, żeby certyfikat naprawdę efektywnie oddziaływał musi być dobrze wdrożony, lepiej też jest używać przekierowań 301, a nie tymczasowych – 302.

SSL a przeglądarki internetowe

Wróćmy jeszcze na chwilę do kwestii poruszonej na początku, to znaczy do zaufania klientów. Od jakiegoś czasu, Chrome zaczął wyświetlać informację o tym, że dana strona nie korzysta z certyfikatu SSL. Takie “piętnowanie” niezabezpieczonych stron ma niejako przymusić wszystkich administratorów danych do tego, aby stosowali oni odpowiednie zabezpieczenia. Warto dodać, że takie komunikaty wyświetlają się nie tylko w przypadku sklepów internetowych, ale w przypadku każdej strony, która zbiera dane, co oznacza, że nawet jeśli na naszej stronie jest tylko możliwość zostawienia komentarza, udostępniając przy tym dane, albo zapisania się do newslettera, a nie korzystamy z SSL – użytkownik zostanie o tym poinformowany. Teoretycznie, nie w każdym przypadku użytkownikowi może przeszkadzać, że na przykład jego adres e-mail jest niezabezpieczony, skoro i tak podaje go w zasadzie wszędzie. Jednak komunikat o tym, że strona nie jest szyfrowana wygląda jak ostrzeżenie, że właśnie złapaliśmy konia trojańskiego lub innego “robaka”. A przynajmniej w taki sposób będzie się kojarzył niezorientowanym użytkownikom, którzy czym prędzej opuszczą naszą stronę, nawet jeśli realnego zagrożenia nie ma. Dlatego też, w dzisiejszych czasach, certyfikat SSL jest absolutnie niezbędny, jeśli chcemy bez przeszkód funkcjonować w sieci.

Lepsze jest wrogiem dobrego?

Dlaczego jeszcze warto zainwestować w SSL, zamiast szukać innych rozwiązań, które być może skuszą nas swoją “innowacyjnością” lub “atrakcyjną ceną”? SSL jest bardzo trudny do złamania. Strony w odpowiedni sposób zabezpieczone certyfikatem SSL naprawdę zapewniają bezpieczeństwo danych. Oznacza to, że nawet jeśli haker przechwyci ruch konkretnego użytkownika na stronie, nie uzyska dostępu do danych. Algorytm SSL jest już kojarzony w świadomości użytkowników, nawet jeśli nie są oni do końca pewni na czym polega jego działanie. Dlatego też informacja – ta strona zabezpieczona jest certyfikatem SSL, jest po prostu dobrą reklamą. Szukanie innych, nieznanych, niesprawdzonych rozwiązań może się źle skończyć – zarówno dla nas jak i dla danych użytkowników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here